Praktisch

Hoe verloopt een behandeling

Het stellen van een diagnose gebeurt anders dan in de klassieke geneeskunde. Er wordt een energetisch balans van de patiënt opgemaakt aan de hand van een uitgebreide ondervraging, voelen van de pols en bekijken van de tong. De keuze van de punten wordt bepaald door de energetische balans.

Ondervraging

De huidige klachten alsook de medische voorgeschiedenis en de lopende of afgeronde behandelingen worden genoteerd. Wie op consultatie komt, wordt gevraagd zo nauwkeurig mogelijk zijn/haar klachten en het ontstaan ervan te beschrijven. Via een aantal bijkomende vragen over de algemene gezondheidstoestand krijg ik als therapeut een goed beeld van de onderliggende problematiek. Aangezien het verzamelen van alle gegevens enige tijd in beslag neemt, wordt voor een eerste consult 75 minuten voorzien. Na de eerste behandeling volgt een korte evaluatie, waarna een vervolgafspraak gemaakt wordt.

about-image

Waaraan kan je merken dat de behandeling werkt?

Tuina werkt opstapelend, het effect bouwt zich van behandeling tot behandeling op. Afhankelijk van de aard van de aandoening zal u meer of minder behandelingen nodig hebben om beterschap te bekomen. Vaak geldt volgende regel: “Hoe acuter de klacht, hoe sneller er resultaat bereikt wordt. ” . Bij chronische klachten zal u vaak in eerste instantie veranderingen op andere vlakken opmerken terwijl de oorspronkelijke symptomen, waarvoor u net behandeling zocht, nog niet verdwenen zijn.

Waaraan kan u bijvoorbeeld merken dat de behandeling aanslaat? U wordt zich meer bewust van uw zintuigelijke en lichamelijke gewaarwordingen. Bij gevolg neemt u de volgende effecten waar:

• betere slaapkwaliteit;
  • emoties worden intenser beleefd;
  • meer energie;
  • minder gestresseerd gevoel;
  • meer regelmatige stoelgang.

Behandelmethodes in de praktijk

Met de acupressuur praktijk meander aanpak combineer ik vaak twee of drie behandelmethodes om pijnklachten aan te pakken, zoals nek- en schouderpijn, armklachten, rugpijn, gewrichtspijn, spierpijn, beenklachten en andere pijnklachten.

Bij pijn kan een tuina/acupressuurbehandeling een pijnstillend effect hebben. Dit komt doordat tijdens het stimuleren van bepaalde acupunctuurpunten pijnstillende en ontstekingsremmende stoffen vrijkomen die ervoor zorgen dat je minder of geen pijn ervaart.

Tuina bevordert de doorbloeding en helpt je lichaam beter afvalstoffen af te voeren en voedingsstoffen aan te voeren. Tuina werkt diep door in al je weefsels, spieren en botten, en heeft een pijnstillende werking.

Cupping het therapeutisch effect is afhankelijk van de sterkte van de zuigkracht. De cups blijven ter plaatse of worden na aanbrengen van olie in een trekkende beweging over bepaalde spiergroepen of over het verloop van meridianen verplaatst. De doorbloeding van de huid neemt toe en door reflexwerking komt het onderliggende spiergebied tot ontspanning. Cupping therapie of cupping massage is dus een intensieve manier om spierknopen te ontspannen. Het doel is om bloedstagnatie en pijn op te heffen. Het gevolg is een verbeterde soepelheid en flexibiliteit en minder bewegingsbeperkingen. En activeert het afweersysteem.

about-image

Ooracupunctuur wordt ter ondersteuning van een tuinabehandeling gebruikt, werkt vooral op pijnreductie. Het oor heeft verschillende zenuwpunten die elk in verband staan met een ander deel in het lichaam. Ieder lichaamsdeel kan worden gekoppeld aan een bepaalde plek in het oor. Wanneer deze zenuwpunten worden geprikt met de zeer dunne acupunctuurnaalden ontstaat er prikkeling in het centrale zenuwstelsel. Door middel van ooracupunctuur kunnen pijnpunten in het zenuwstelsel worden aangepakt.

Oorcupunctuur zorgt ervoor dat signaalstoffen in de zenuwen vrijkomen die pijn verlagen en daarnaast zorgt acupunctuur in het oor voor meer rust en ontspanning op emotioneel vlak. Met name bij pijnbestrijding is acupunctuur in het oor zeer effectief.

Als therapeut neem ik uitgebreid de tijd om te luisteren naar je verhaal en ervaringen. Om een diagnose te stellen, kijk ik naar de energiehuishouding in je hele lichaam. De verstoringen daarin geven veel informatie over je pijnklachten. De kans is groot dat zo de dieperliggende oorzaak van je chronische pijn kan worden aangepakt. De behandeling is erop gericht het evenwicht in je lichaam te herstellen.

Mijn enthousiasme, kennis en ervaring zet ik iedere dag met veel plezier in om anderen te helpen. Ik ben praktisch ingesteld en kijk steeds naar hetgeen nodig is.