Traditionele Chinese geneeskunde

één van de oudste vormen van geneeskunde in de wereld.

Traditionele Chinese geneeskunde

Traditionele Chinese geneeskunde of Traditional Chinese Medicine (ook afgekort als TCG of TCM) is een verzamelnaam voor traditionele medische behandelingen uit China (tuina acupressuur, cupping, acupunctuur, kruidengeneeskunde, moxa, gua Sha, etc.) één van de oudste vormen van geneeskunde in de wereld.

Tuina acupressuur heeft een geschiedenis van meer dan 2000 jaar. Een belangrijke visie in traditionele Chinese geneeskunde, tuina, acupunctuur is de holistische benadering. Wereldwijd wordt tuina als een goede en efficiënte behandeling beschouwd voor allerlei pijnen, zoals: hoofdpijn, rugpijn, schouder- en armpijn, pijn in de benen, kniepijn, enkelpijn, nekpijn, menstruele pijn, fibromyalgie, reumapijnen, artrosepijnen, aangezichtspijn, uitstralingspijnen…

Het is altijd de moeite om pijnklachten met tuina te behandelen. Met een tuinabehandeling worden de helende krachten in het lichaam aangesproken en herstelt het lichaam zich en verdwijnt de pijn. Er gebeurt iets positiefs, geen onderdrukking of camouflage van de pijn.

Naast pijn is tuina sterk in het harmoniseren van lichaam en geest. Vermits tuina het lichaam en de geest als één geheel ziet, is het mogelijk om zowel de lichamelijke als geestelijke klachten te verbeteren. Er is een constante wisselwerking tussen lichaam en geest. Als onze geest niet goed functioneert zal het invloed hebben op ons lichaam waardoor we eventuele klachten krijgen.

Het effect is dat mensen na een tuinabehandeling levenslustiger, weerbaarder, soepeler, alerter, helderder en stressbestendiger worden en minder vatbaar zijn voor gemoedswisselingen en depressiviteit. Vermoeidheid, lusteloosheid, burn- out, depressiviteit en dipjes worden met een tuinabehandeling vanuit verschillende invalshoeken bekeken en behandeld.