Therapeutische tuina/acupressuur

Tuina stimuleert het zelfherstellend vermogen van je lichaam, waardoor de behandeling zowel preventief als genezend kan zijn.

Wat is Therapeutische tuina/acupressuur?

Tuina (acupressuur) is een oude Chinese massagetechniek die al duizenden jaren wordt toegepast. Tuina, uitgesproken als twiena, betekent letterlijk duwen en vastpakken. Deze therapie vindt haar basis binnen de TCM (traditionele Chinese geneeskunde) waarbij de stroom van energie (Qi) een zeer belangrijke rol speelt.

Alles bestaat uit energie, zo ook jouw lichaam. Je energie stroomt door een heel netwerk van kanalen in je lichaam, die alle delen van je lichaam met elkaar verbinden. Deze kanalen worden meridianen genoemd. Deze zorgen er onder andere voor dat al je organen en weefsels van voldoende energie en voedingsstoffen worden voorzien, zodat deze optimaal kunnen functioneren.

Wanneer er blokkades of verstoringen in deze energiekanalen ontstaan, kan je klachten ontwikkelen, zowel fysiek als geestelijk.

Door druk uit te oefenen op die meridianen wordt de Qi aangezet om beter te stromen. Op de meridianen liggen ook verschillende acupunctuurpunten, die ieder een specifieke werking hebben op de energie in je lichaam.

Door deze verschillende acupunctuurpunten te stimuleren wordt de energie in een specifiek gebied gestimuleerd. Dit gebeurt door middel van specifieke handgrepen die invloed uitoefenen op huid, spieren, pezen en faciale structuren. Anderzijds zijn er de mobilisaties en zachte manipulaties van gewrichten.

Tuina bevordert de doorbloeding en helpt je lichaam beter afvalstoffen af te voeren en voedingsstoffen aan te voeren. Tuina werkt diep door in al je weefsels, spieren en botten, en heeft een ontstekingsremmende en pijnstillende werking.

- lage rug- en beenklachten, ischialgie, spit

- rugklachten

- nek- en schouderklachten

- nekpijn, trapeziussyndroom, whiplash