Ooracupunctuur

Is een moderne ontwikkeling binnen de acupunctuur. Wordt ter ondersteuning van een tuina behandeling gebruikt, werkt vooral op pijnklachten, trauma, angst, verdriet, stoppen met roken.

Wat is Ooracupunctuur?

Auriculotherapie of ooracupunctuur is een vorm van acupunctuur waarbij het oor gebruikt wordt om klachten te behandelen. Punten op het oor worden gebruikt om te onderzoeken en/of te behandelen. De oorschelp is een reflexveld waarin de totale mens weerspiegeld wordt op zowel mentaal, fysiek als emotioneel niveau. Deze niveau' s kunnen via dit reflexveld beïnvloed worden.

Ooracupunctuur is een moderne ontwikkeling binnen de acupunctuur. De Franse arts Nogier ontdekte rond 1950 dat het lichaam geprojecteerd is op de oorschelp. De ooracupunctuur dankt zijn populariteit aan de soms spectaculaire en snelle resultaten.

De Chinese ooracupunctuur wordt ter ondersteuning van een tuinabehandeling gebruikt, werkt vooral op pijnreductie. De auriculotherapie is meer westers georiënteerd en wordt vooral voor pijnreductie en bij verslavingsziekten gebruikt.

Bij de Chinese ooracupunctuur en de auriculotherapie spoort men de oorpunten op met een elektrische puntzoeker. Ooracupunctuur is prima te combineren met medicijnen of andere therapieën, zoals tuina, acupunctuur, fysiotherapie, etc.

Met auriculotherapie zijn zeer goede resultaten te bekomen in verschillende takken van de geneeskunde.

- stoppen met roken, ontwenning van tabak

- alle vormen van verslavingen, trauma, stress, angst (NADA- protocol)

- voor mentale pijn

- alle soorten pijnklachten