Therapeutische cupping

De cups worden gebruikt om afvalstoffen in diepere spieren en in diepere lichaamsweefsels naar het huidoppervlak te trekken, waardoor ze gemakkelijk kunnen worden afgevoerd. Het afvoeren van afvalstoffen heft blokkades op.

Wat is Therapeutische cupping?

Cuppingtherapie is een methode waarbij een bol of cup, meestal gemaakt van glas, wordt aangebracht op het huidoppervlak. Door de cup kortstondig met een ingebrachte vlam te verwarmen of door te knijpen in een rubberen bal boven aan de cup ontstaat een vacuümkracht, waardoor de cup stevig komt vast te zitten.

Het therapeutisch effect is afhankelijk van de sterkte van de zuigkracht. De cups blijven ter plaatse of worden na aanbrengen van olie in een trekkende beweging over bepaalde spiergroepen of over het verloop van meridianen verplaatst. Bovenop en rondom de pijnlijke spieren wordt de huid en het bindweefsel stevig gestimuleerd door middel van het vacuümeffect.

De doorbloeding van de huid neemt toe en door reflexwerking komt het onderliggende spiergebied tot ontspanning. Cuppingtherapie of cuppingmassage is dus een intensieve manier om spierknopen te ontspannen. Het doel is om bloedstagnatie en pijn op te heffen. Het gevolg is een verbeterende soepelheid en flexibiliteit en minder bewegingsbeperkingen. Het gaat ook het afweersysteem activeren.

Na een cuppingbehandeling kunnen er rode of paarse huidverkleuringen optreden. Dit is een normaal verschijnsel, dat na enkele dagen zal verdwijnen. Ook kunnen de spieren ter hoogte van het behandelde gebied enkele dagen stijver aanvoelen. Wat snel vermindert/verdwijnt.

- nekpijn, trapeziussyndroom, whiplash

- rugklachten

- lage rug- en beenklachten, ischialgie

- schouderklachten